News
מרץ 20, 2021 יואב מימון
בריאות

חרדה וצמחי מרפא

מהם צמחי מרפא?

צמחי מרפא מזה אלפי שנים משמשים את האדם לריפוי ונעשה בהם שימוש נרחב בחיים המסורתיים של כל בני האדם.
עד לפני כמה עשרות שנים הגישה לרפואה או תרופות אלופטיות היו נחלתם של מעטים ועד היום ישנם מקומות בעולם אשר אין להם גישה לשירותי רפואה ותרופות כדרך קבע.

כך שתרופות אלופטיות הינן פריווילגיה של העידן החדש בו אנו חיים. בעוד שלתרופות אלופטיות ישנם יתרונות רבים, אחד החסרונות המובהקים הוא תופעות הלוואי.
שימוש בצמחי מרפא לרוב אינו כולל תופעות לוואי או תופעות קלות מאוד.
יתרון נוסף הוא ההשפעה הרחבה של צמחים לעומת תרופות אלופטיות.

צמחי מרפא יכולים לעיתים לתת מענה למגוון תופעות יחד אשר בגישה האלופטית אין בניהם קשר לכאורה. לעיתים לצמחי מרפא יתרון כל כך מובהק ואין לו תחרות בהשוואה לתרופות אלופטיות כמו למשל בנושא פוריות האשה ואיזון הורמונלי.

האדם אף על פי שרואה עצמו כעליון מכל הטבע מסביב, הוא עדין חלק בלתי נפרד ממנו. הצמחים אשר גדלים מסביבו תמיד היו חלק בלתי נפרד מחיו של האדם: הן כמזון, הן כתבלין והן כתרופות.

"יהיו מזונותיך תרופותיך" אמר היפוקרטס שנחשב אבי הרפואה האלופטית (הקונבנציונלית) ועל שמו קרויה שבועת הרופאים – "שבועת היפוקרטס".
גם הרמב"ם שנחשב גדול הרופאים היהודים האמין בדיוק בכך.

נעים מאוד, אני יואב מימון, תושב כרמית, חוקר בריאות מזה עשור, הרבליסט קליני ונטורופת.במאמר זה בחרתי לכתוב על נושא החרדה.

במאמר זה והבאים אנסה לדבר על כיצד לשלב צמחים במזון ועל תרומתם הרפואית כפי שנעשה במסורת ועל איכויות הריפוי שלהם. אשתדל להסביר בשפה פשוטה, לעסוק בצמחים זמינים ונגישים לכולם בקלות.

חרדה מבודלת מפחד

פחד הינו רגש טבעי והישרדותי המסייע לאדם לשרוד ולהימנע מסכנה.
לפחד ישנם ביטויים רגשיים ופיזיולוגיים אשר מופיעים למול סכנה וחולפים לאחריה. הגוף מתכונן לשרוד ומרכז את מירב משאביו לשם כך. ההתנהגות במצב זה זכתה לכינוי "הלחם או ברח" ובשני המצביים הללו הגוף זקוק למירב הכוח הפיזי, חמצן ואנרגיה זמינה.

חרדה הינה מצב תמידי של תחושת פחד פנימי אשר אינו תלוי מצב או סכנה ממשית. לרוב הביטויים לפחד ולחרדה דומים אך בעוד במצבי פחד הם נעלמים לאחר הסכנה, בחרדה הביטויים הרגשיים והפיזיים ממשיכים להתקיים ללא פרופורציה וללא תלות באירוע.

השפעות החרדה על אדם יכולות להתבטא בשלושה מישורים:
* מישור פיזיולוגי – הגוף דרוך ומתוח מוכן לעימות או לבריחה. יכול להופיע כזיעה קרה, דופק מואץ, קושי לישון, יובש בגרון ועוד.
* מישור חברתי/התנהגותי – הימנעות מן המצבים מעוררי החרדה, התבדלות, התבודדות, עצבנות, קוצר רוח ועוד.
* מישור נפשי – מחשבות טורדניות, עומס מנטלי, קשיי ריכוז ועוד.
בכל אדם יכולים להיות ביטויים שונים במישור אחר או בכמה מישורים יחד.

צמחים להרגעה וטיפול בחרדה:

קמומיל – ידוע גם בשם בבונג, בעל עלים דקים וירוקים, פרח עם אבקנים צהובים במרכזו ועלי כותרת לבנים. קמומיל ידוע בהיותו מסייע בטיפול במגוון בעיות ומרגיע עדין.
מליסה – משך דורות רבים שימשה המליסה ברפואה המסורתית של עמים רבים כצמח לטיפול בבעיות רפואיות רבות. עלי המליסה עשירים בשמנים ארומטיים בריח לימוני להם מיוחסים עיקר הפעילות של הצמח. שמנים ארומטיים אלו מתפוגגים די מהר בצמח יבש ולכן רצוי להשתמש בצמח כמה שיותר טרי, בעל ניחוח אופייני.
פסיפלורה – נקראת גם שעונית. צמח מטפס מצוי בגינות רבות. לצמח מסורת ארוכה ומתועדת היטב של שימושים רפואיים.
לעלים ישנה השפעה מרגיעה ומשרת שינה. שתיה של חליטה בלילה משפרת את השינה ומשרה שינה לרוב בתוך זמן קצר.

את שלושת הצמחים ניתן להכין בחליטה במים חמים.

יואב מימון, תושב כרמית, חוקר בריאות מזה עשור, הרבליסט קליני ונטורופת.

מתגוררים בכרמית? רוצים לכתוב מאמר? דבר איתנו

תגובות

© 2020-2024כרמית שליכל הזכויות שמורות